Tärkein tehtävämme on tuottaa koteihin ja työpaikoille laadukasta talousvettä, joka on erinomaista niin väriltään, maultaan kuin hajultaankin. Lisäksi haluamme olla tavoitettavissa verkossa ja perinteisesti puhelin päässä silloin, kun kaupunkilaisten on tarve asioida vesilaitoksen kanssa. Asiakastutkimuksen mukaan vesilaitoksen toimintaan ollaan tyytyväisempiä kuin esimerkiksi omaan pankkiin tai vakuutusyhtiöön.
– Olemme kiinnostuneita aina kuulemaan, mitä mieltä kaupunkilaiset ovat Kangasalan Veden veden laadusta ja asiakaspalvelusta. Siksi kysymme joka toinen vuosi asukkailta itseltään, miten voisimme palvella entistäkin paremmin, toimitusjohtaja Antti Kytövaara sanoo.
Kunhan vettä tulee, se on tärkeintä
Viimeisin kyselytutkimus teetettiin kesällä 2019. Satunnaisesti valituille kangasalalaisille puhelinhaastatteluna teetetyn tutkimuksen mukaan kaupunkilaiset ovat veden makuun tyytyväisempiä kuin koskaan aikaisemmin.
– Eron veden maussa voi huomata esimerkiksi käydessään lomareissulla toisessa kaupungissa. Kaikkien kaupunkien hanavesi ei maistu samalta. Veden makuun, hajuun ja väriin vaikuttavat monet asiat kuten se, mistä vesi tulee. Meillä kuitenkin sen lisäksi panostetaan laadukkaan talousveden valmistamiseen erittäin paljon. Sen maistavat myös selvästi Kangasalan kaupunkilaiset, Kangasalan Veden toimitusjohtaja Antti Kytövaara kertoo.
Vesilaitosten työntekijät ottavat näytteitä vesijohtoverkostosta ja kehittävät vesihuoltoa ympäri vuoden. Erinomainen juomavesi on Kangasalan ylpeyden aihe.
Kangasalan Vesi sai kiitosta myös siitä, että vettä tulee tasaisen varmasti hanasta. Veden toimitusvarmuuteen kaupunkilaiset ovat myös aiempia vuosia tyytyväisempiä. Kangasalan Vedellä onkin otettu käyttöön vesikatkoista tiedottamiseen tekstiviestijärjestelmä sekä uudistettu verkkosivuja, jotta häiriötilanteista saisi nopeammin tiedon myös asukkaille. Tekstiviestijärjestelmään oltiin vastaajien kesken erittäin tyytyväisiä.
– Yleisin kommentti asukkailta oli, että vettä on tullut hanasta ja se oli hyvän makuista. Saimme varmistuksen, että jatketaan samaan malliin. Veden hinnasta oltiin montaa mieltä, mutta hinnoittelu on ikuista tasapainottelua, Kytövaara lisää.
Lievää epävarmuutta kaupunkilaiset kokivat vesijohtoverkoston kunnosta. Useimmiten oma arvio vesijohtoverkoston tämän hetkisestä tilasta oli tehty mediassa olleiden tietojen kautta.
– Tänä vuonna olemme siirtäneet toimintatapojamme entistä enemmän digiaikaan, joka lisää veden toimitusvarmuutta ja parantaa myös vesi-ja viemäriverkoston kunnon arvioimista tulevaisuudessa. Huoli ei ole turha, siksi verkostoa sekä tutkitaan että uudistetaan jatkuvasti. Tulevaisuudessa tulemme panostamaan entistä enemmän verkoston peruskorjaukseen, Kytövaara lisää.